martes, 14 de mayo de 2013

COMPARACIÓ ESPANYA - PORTUGAL



Les imatges que serveixen de base per a aquest anunci són tres paisatges que representen a Portugal. Per mostrar-ho han divideixo el cartell en tres parts mostrant el Porto i Nord, Lisboa i Val de Teix i el centre de Portugal.
Aquesta imatge està tallada en vertical per reflectir tres llocs (mar-costa), en tres moments diferents del dia. Per altra banda la il·luminació del mar produeix un efecte de calma.

Composició

Línies: La imatge d'aquest cartell està divideixi per tres línies verticals que accentuen la separació dels tres paisatges que vol promocionar el cartell; Porto i Nord, Lisboa i val de Teix i el centre de Portugal. El conjunt d'edificis trenquen amb aquesta verticalitat creant una línia imaginària horitzontal entre el cel i la terra.
L'aire: El cel crea una predisposició d'aire que es trenca gràcies als textos col·locats en aquest camp. El mateix passa amb el mar i els textos on apariïn els noms dels llocs que es veuen representats.
La regla dels tres terços: Pràcticament inexistent
Simetria: Trobem simetria en la composició d'aquests elements.
Profunditat en el camp: L'existència d'una profunditat en el camp és perfectament visible. El mar, en un primer plànol, que ofereix una distància fins als llocs. Finalment, un tercer plànol que ens allunya àdhuc més, el cel.
Colors càlids/freds: Hi ha un contrast entre les dues primeres divisions amb la tercera. En les dos primers el color fred del blau predomina en canvi en la tercera trobem una barreja de colors càlids provocats pel capvespre.

Enquadrament:

Figures en moviment: Escassetat de figures en moviment.
Figures en perspectiva favorable: Perspectiva lineal.
Elements propers a la càmera:
1) Mar 2) Edificis 3) Cel

Elements il·luminats: Els edificis queden perfectament il·luminats. A més en la tercera divisió es pot observar la utilització de llum artificial per il·luminar la ciutat.
Joc de clarobscur: inexistent.
Aquest enquadrament vertical vol mostrar l'altura/dimensió a la qual pot arribar els llocs de Portugal. És un enquadrament amb molta connotació darrere.

Altres característiques

Enfocament total.
Pren/angle: a l'altura dels ulls.
Il·luminació i color. Forma i volum: Els paisatges estan perfectament il·luminats gràcies a la llum natural. En el tercer es contrasta amb la llum artificial de la nit però així i tot queden destacats els edificis de Portugal i també el mar.
Moviment: escàs

Morfologia

Punt: Els punts de llum de la tercera franja ofereixen colors càlids.
Línia: línia vertical rígida que marca el contorn de l'edifici i el paisatge urbà separant-ho del de la natura.
Plànol: tres plànols generals per delimitar els espais.
Forma: forma estructural lineal.
To: La dimensió espacial, la distància i la profunditat es poden percebre per les diferents tonalitats de blaves del mar amb el cel i en l'últim el calent groguenc-ataronjat.
Color: colors vius com a blaus i el verd de la natura; el blanc dels edificis i el contrast del groc-taronja de l'últim paisatge. Aquests dos últims creen un contrast dels colors. El blanc de les lletres destaca per sobre de la composició i els colors del logotip s'observen sense cap problema.
Textura: els edificis estan dins d'un marc format pel cel tènue i la textura dinàmica del mar.

Elements escalars

Segons la funció del cartell, la imatge tindrà un format i una mesuri en concret.

Eslògan

De l'eslògan de la campanya “Descobreixi Portugal. Un País que val per mil” podem analitzar que la seva tipografia formal i en majúscules ens envia un missatge seriós. A més amb el toc de l'opció “negreta” desvia més l'atenció al veritable missatge que volen fer veure al receptor.

Logotip

Situat en la cantonada esquerra superior. La seva grafia és de pal sec i subratllat per l'adreça web. El símbol, situat a la dreta, és un esquema del mapa de Portugal, en vermell i verd, colors de la bandera portuguesa, que tanquen, en la part superior, un sol, i en la part inferior, el mar.

Figures retòriques

Funció representativa-referencial: Hi ha una referència objectiva a Portugal: “Un país que val per mil”.
Funció poètica: Hipèrbole en la frase “Un país que val per mil”.

Connotació

El missatge que està darrere d'aquesta obra publicitària és de calma i tranquil·litat en zones costaneres del país portuguès.






Al contrari de la imatge de Portugal, la d'Espanya conté molt més moviment cusi que proporciona més dinamisme. La línia horitzontal formada per l'horitzó queda obstruïda gràcies a la figura vertical de l'edifici. Si recordem la de Portugal, l'horitzontalitat predominava per sobre de les línies horitzontals. Les línies inclinades de les fileres d'arbres per la part dreta i la barra de fusta per la part esquerra creen un efecte de seducció cap a les línies verticals de l'edifici.
Quant a l'aire, podria existir un buit entre els subjectes principals i els límits de l'enquadrament en la part esquerra superior de la imatge. Gràcies a l'eslògan desapareix aquest possible buit que podria existir entre els subjectes principals i els limitis de l'enquadrament. El mateix ocorre amb la de Portugal.
La regla dels tres terços és totalment usada en aquesta fotografia. El monument es troba perfectament col·locat per oferir-li tota l'atenció i ser protagonista del cartell. Aquest factor no existeix en la fotografia de Portugal.
La figura és asimètrica i inestable. La profunditat del camp és perfectament visible. Es visualitza l'horitzó i una gran quantitat d'elements.
Visualitzant els colors i l'efecte de la matinada podríem dir que es mostren colors frescos, típics d'un capvespre assolellat i calorós. En part es pot enllaçar amb els de Portugal per la sensació de calor i frescor que transmeten.
L'enquadrament és totalment igual que en el de Portugal. Les figures estan en ple moviment igual que els detalls de la faixa o la llum que creen molta mobilitat. Com a elements propers a la càmera trobem les persones i l'edifici. La col·locació dels personatges forma una piràmide a l'inrevés.
La il·luminació d'aquest cartell es troba principalment a l'edifici gràcies a uns suposats focus i també en el logotip.
Existeix un joc de clarobscur que en l'altre cartell no trobàvem.
En el cas d'aquesta imatge, l'enquadrament tal com podem observar és horitzontal. Això permet captar capta molt bé tots els elements importants de la imatge aportant-li força i vitalitat.
L'enfocament és selectiu. La mirada de l'espectador es dirigeix directament als elements focalitzats com l'edifici i les persones.
La presa es troba  en angle de 90º. El joc d'il·luminació podem distingir tres tipus:
1) La potent, dirigint la mirada cap als elements més importants que són l'edifici, les persones més properes a la càmera i el logotip.
2) La tènue per reflectir el cel.
3) La fosca per al sòl i el paisatge llunyà.
Per tant es fa una separació entre el cel i el sòl jugant amb les diverses tonalitats de violetes. La seva gradació és visible provocant una sensació de distància i profunditat.
Analitzant els elements morfològics veiem un punt col·locat al costat de la part superior de l'edifici. El que vol aquest punt és destacar el propi edifici quan acabem de llegir l'eslògan.
En aquest plànol general podem observar la superposició dels elements provocant una jerarquia.
Segons la seva funcionalitat tindrà un format o un altre.

Logotip

“I need Spain”. Tempta a la necessitat d'experimentar Espanya en la teva pròpia pell. El “jo” adquireix tota la seva força de persuasió. És una unificació entre logotip i eslògan.

Eslògan

Un primer eslògan és el que forma part també del logotip. Així i tot hi ha un segon, “Aquí les festes sempre acaben primerenc”. És una redundància.

Figures retòriques

Redundància del nom Espanya. El terme “primerenc” en el clarejar de la imatge aconsegueix un doble significat: aviat o a l'alba.

No hay comentarios:

Publicar un comentario